Plan Pracy Logopedy rok szkolny 2018/19
Lp. | ZADANIA | SPOSOBY REALIZACJI | OSOBY ODPOWIEDZIALNE | TERMINY REALIZACJI | |||
1 | Praca organizacyjna | Przygotowanie warsztatu pracy logopedy, przegląd dostępnych pomocy logopedycznych, zakup nowych, ciekawych pomocy logopedycznych. | logopeda, dyrektor | IX 2018r. Wg potrzeb | |||
2 | Analiza dokumentacji uczniów: a) opinie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej | Konsultacje z wychowawcami, nauczycielami oraz pedagogiem szkolnym dotyczące wpływu wad wymowy na wyniki w nauce wybranych uczniów. | pedagog szkolny, nauczyciele i wychowawcy klas, rodzice. | IX 2018r. | |||
3 | Badania przesiewowe – diagnoza logopedyczna: · badanie motoryki oraz budowy narządów mowy · badanie wymowy · założenie dokumentacji (dziennik logopedyczny) | Badanie mowy przeprowadzone w oparciu o: - kwestionariusz obrazkowy G. Demel, - kwestionariusz badania motoryki artykulacyjnej, - test do badania słuchu fonematycznego , - próby własne. | logopeda, rodzice. | IX 2015r. | |||
4 | Ustalenie i prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej w celu: · wyrównania deficytów w zakresie motoryki narządów mowy, kinestezji artykulacyjnej oraz słuchu fonematycznego; · nauki prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek oraz utrwalania ich poprawnej wymowy; · minimalizowania psychologicznych aspektów zaburzeń mowy. | - ćwiczenia przygotowujące narządy artykulacyjne do wywołania zaburzonych głosek: b) ćwiczenia narządów artykulacyjnych, c) ćwiczenia emisyjno – głosowe wywoływanie i utrwalanie głosek w: izolacji, sylabach otwartych i zamkniętych, strukturze logotomowej, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej i dialogowej. - ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną: 1) ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonematycznego, 2) wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego, 4) ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo – ruchową, 5) ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni. 6) ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo – skutkowe. - wprowadzenie logopedycznych kart pracy z zaleceniem ćwiczeń w domu. | logopeda rodzice wychowawcy klas. | od października 2018r. na bieżąco. | |||
5 | Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających lub zmniejszających ryzyko powstawania zaburzeń mowy w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia. | · spotkania z rodzicami uczniów uczęszczających na terapię logopedyczną (rozmowy na temat wskazań, charakteru i przebiegu terapii), · zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w terapii logopedycznej. | logopeda, rodzice | Wrzesień/październik na bieżąco, czerwiec | |||
6 | Organizowanie oraz prowadzenie różnych form pomocy logopedycznej | · analizowanie trudnych przypadków we współpracy z pedagogiem szkolnym, nauczycielami przedmiotowymi oraz wychowawcami klas, · prowadzenie doradztwa logopedycznego wspieranie i udzielanie porad podczas rozmów indywidualnych z rodzicami i nauczycielami. · kierowanie uczniów w zależności od potrzeb do specjalistów z zakresu: laryngologii, foniatrii, ortodoncji, stomatologii, neurologii. | logopeda pedagog szkolny, nauczyciele i wychowawcy klas, rodzice. | Wg potrzeb, na bieżąco. | |||
7 |
| - kursy i szkolenia logopedyczne, - literatura tematyczna. | na bieżąco. |
Opracowała:
Logopeda
mgr Jolanta Kowalska