Program ten był realizowany wśród dzieci przedszkolnych w wieku od 3 do 6 lat w okresie od marca do końca maja 2022r. Był on dofinansowany ze środków z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2022. Głównym celem było :Propagowanie emocjonalnie zdrowego stylu życia oraz wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo. Zajęcia odbywały się w czasie pobytu dzieci w przedszkolu. Do realizacji zaplanowanych zadań zaproszono oprócz nauczycieli pracujących z przedszkolakami także szkolnego pedagoga, psychologa oraz rodziców.
Zajęcia prowadzone przez pedagoga były w formie warsztatów, podczas których dzieci bliżej poznawały samego siebie, uświadamiały sobie swoje mocne i słabe strony. Uczyły się rozpoznawania i radzenia sobie z różnymi emocjami. Ważnym elementem było modelowanie zachowania dzieci w różnych sytuacjach konfliktowych. Przedszkolacy poprzez odgrywanie różnych scenek sytuacyjnych uczyły sie, jak być asertywnym w różnych sytuacjach. Ponadto w grupie dzieci sześcioletnich prowadzono program rekomendowany z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego pt. "Przyjaciele Zippiego". Program ten przygotowany specjalnie dla małych dzieci z różnymi możliwościami i zdolnościami. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, lecz promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci. Przedszkolaki bardzo lubiły zajęcia z Zippim, zawsze dopytywały kiedy będą kolejne.
Zajęcia ze szkolnym psychologiem odbywały sie pod hasłem "Uważność żabki ". Każdemu zajęciu towarzyszyła maskotka żabki oraz nagranie wprowadzające elementy relaksacji. Zajęcia tego typu pozwalały dzieciom na poprawienie koncentracji uwagi, na wsłuchiwanie się w swoje ciało, kontrolowanie oddechu.
Na jednym z pierwszych zajęć wprowadzających do tematu projektu były rozmowy z dziećmi jak rozumieją określenie "Szczęśliwe dzieciństwo". Odpowiedzi dzieci były różne i ciekawe. Ale zawsze pojawiało się słowo "rodzice". Dzieci są szczęśliwe wtedy, kiedy rodzice poświęcają im czas, kiedy wspólnie z nimi coś robią. Efektem końcowym tych rozmów było stworzenie gry planszowej, która wielokrotnie była wykorzystywana do wspólnych gier i zabaw. W ramach projektu odbyło się kilka działań dzieci z rodzicami: np. kreatywne warsztaty wielkanocne, rajd rowerowy pod hasłem "Turystyczne i przyrodnicze atrakcje naszej okolicy Aktywny przedszkolak to taki, który lubi coś robić, ma swoje upodobania, zainteresowania. Jedno z zajęć projektowych poświęcone było prezentacjom dzieci na swój temat. Każde dziecko opowiadając o sobie wspomagało się przyniesionymi z domu rekwizytami. To zajęcie pozwalało na pokonywanie nieśmiałości oraz budowanie obrazu pozytywnego "Ja". Dzięki temu udało się dostrzec potencjał dzieci i wytypować reprezentantów do szkolnego konkursu "Talent Show".
Wyjazd do Zagrody Kociewskiej w Godziszewie, gdzie przeprowadzone zostały warsztaty profilaktyczne pn. "Dajemy sobie radę w różnych sytuacjach" znacznie przyczynił się do podniesienia samooceny oraz samodzielności dzieci. Przez czas trwania projektu przedszkolaki przygotowywały się do wystawienia teatrzyku pt. "Komputer nie zastąpi przyjaciela". Ten okres pozwolił dzieciom na poznanie dobrych i złych stron korzystania z komputera. Ponadto uświadomił dzieciom, że ważne jest aby mieć swojego przyjaciela, z którym można miło spędzić czas. Premiera przedstawienia odbyła się podczas uroczystości z okazji Dnia Mamy i Taty, na którą oprócz rodziców zostali także zaproszeni uczniowie klas I - III.
Program "Szczęśliwe dzieciństwo" spełnił swoje zadanie. Wszystkie działania przyczyniły się do podniesienia poziomu wiedzy i umiejętności dzieci oraz zmiany ich zachowania.
opracowała Nauczycielka Jolanta Kowalska